Kade
vernieuwing
De vernieuwing van de kade is een belangrijke stap in het verbeteren van de infrastructuur en het versterken van de verbinding tussen stad en water. Met een focus op duurzaamheid, innovatie en veiligheid, werken we aan een toekomstbestendige kade die zowel de omgeving als de lokale gemeenschap ten goede komt.

Trillingsvrije kadevernieuwing met minimale hinder
Onze innovatieve methode vernieuwt kademuren zonder de bestaande constructie volledig te verwijderen. Dankzij de Gyropress™ Methode boren we trillingsvrij stalen buispalen in de ondergrond, door de bestaande kademuur en -fundering heen. Vervolgens plaatsen we prefab betonelementen, direct voorzien van metselwerk, met een historische uitstraling. Zo realiseren we duurzame kadeconstructies, zonder schade aan de omgeving.
10
voordelen van onze innovatieve
kadevernieuwing
methode
Onze innovatieve methode maakt een veel snellere kadevernieuwing mogelijk dan traditionele werkwijzen. Zo vernieuwden we 204 meter aan het Singel in slechts 8 maanden. Dat is ongeveer twee keer zo snel als gebruikelijk. Minder bouwtijd betekent minder hinder voor bewoners, lagere kosten voor de stad en een kortere belasting van de omgeving.
Omdat ons materieel over de buispalen rijdt en we geen bouwkuip hoeven te maken, blijft de weg langs de kade open voor verkeer. We gebruiken alleen de parkeerstrook als werkruimte. Zo blijven aangrenzende panden bereikbaar voor bevoorrading en hulpdiensten, en worden omliggende straten niet extra belast door omleidingen of afsluitingen.
Ook op het water is weinig werkruimte nodig. Onze methode laat vaarroutes vrij, zelfs op krappe locaties. Op de Brouwersgracht werken we straks met slechts 6 meter ruimte, terwijl rondvaartboten kunnen blijven varen. Dat beperkt de impact op het dagelijks gebruik van de grachten en voorkomt langdurige verstoringen van het waterverkeer.
We werken volledig trillingsvrij, wat schade aan nabijgelegen gebouwen voorkomt. Zeker in historische binnensteden met veel monumentale panden, zoals in UNESCO-werelderfgoedgebieden, is dit een cruciale voorwaarde. Zo zorgen we voor veilige uitvoering in kwetsbare omgevingen, zonder risico voor funderingen, bruggen, muren en andere gevoelige structuren direct naast de werklocatie.
Onze machines werken zeer geluidsarm. Bewoners en ondernemers langs eerdere projecten gaven aan verrast te zijn door de rust tijdens het werk. Minder geluidsoverlast betekent een prettiger leefomgeving, minder klachten en meer draagvlak voor de uitvoering. In drukke binnenstedelijke gebieden is dat een belangrijk voordeel ten opzichte van andere methodes.
Als bomen op minimaal 1,30 meter van de kade staan, kunnen we ze behouden. We boren dan gesegmenteerd onder de kruin door zonder wortels te beschadigen. Bij eerdere projecten, zoals het Singel, bleven zo alle bomen gespaard. Ook bij toekomstige projecten houden we op deze manier maximaal rekening met boombehoud.
De nieuwe kadeconstructie blijft binnen de bestaande kademuur, waardoor de ruimte erachter beschikbaar blijft. Kabels, leidingen, wortels, containers en andere voorzieningen hoeven niet te worden verplaatst. Dat maakt onze methode bijzonder geschikt voor binnenstedelijke gebieden waar de ondergrond al vol ligt met bestaande infrastructuur en objecten.
Ook op het water is weinig werkruimte nodig. Onze methode laat vaarroutes vrij, zelfs op krappe locaties. Op de Brouwersgracht werken we straks met slechts 6 meter ruimte, terwijl rondvaartboten kunnen blijven varen. Dat beperkt de impact op het dagelijks gebruik van de grachten en voorkomt langdurige verstoringen van het waterverkeer.
We werken volledig trillingsvrij, wat schade aan nabijgelegen gebouwen voorkomt. Zeker in historische binnensteden met veel monumentale panden, zoals in UNESCO-werelderfgoedgebieden, is dit een cruciale voorwaarde. Zo zorgen we voor veilige uitvoering in kwetsbare omgevingen, zonder risico voor funderingen, bruggen, muren en andere gevoelige structuren direct naast de werklocatie.
Onze methode is aanzienlijk goedkoper dan veel traditionele oplossingen, ondanks dat kadevernieuwing altijd kostbaar blijft. Met name als je maatschappelijke effecten meeneemt – zoals verkeershinder, geluid en omgevingsimpact – is onze aanpak voordeliger. Dat maakt het een aantrekkelijk alternatief voor drukke binnenstedelijke gebieden waar efficiëntie en draagvlak belangrijk zijn.
Wilt u meer informatie over onze maatwerk oplossingen?
Heeft u een vraag, wilt u sparren over een project of ontvangt u graag technische documentatie? Neem gerust contact op met ons kernteam.
