Kadevernieuwing aan Lijnbaan

Project
Lijnbaan

Aan de Lijnbaan in Den Haag werd de eerste pilot kadevernieuwing uitgevoerd: 43 meter kademuur trillingsvrij vervangen met behoud van bomen, een belangrijke praktijktoets in de vroege fase van wat later G-kracht zou worden.

Opdrachtgever

Gemeente Den Haag

Fase Gerealiseerd
Locatie

Den Haag

Omvang

42 meter

Uitdaging

Tijdens de onderzoeks- en ontwikkelfase kregen Gebr. De Koning en Van Gelder de kans om een pilotproject uit te voeren langs de Lijnbaan in Den Haag. De locatie, een smalle stedelijke zone met beperkte werkruimte, bood de mogelijkheid om een vernieuwende aanpak te testen.

De kade van 43 meter moest worden vervangen, met behoud van vier volwassen bomen langs het water. De doelstelling: aantonen dat kadevernieuwing mogelijk is zonder sloop, bouwkuip of zware overlast – een compact, stil en boomvriendelijk alternatief.

Uitvoering

Als eerste praktijktoepassing van de methode werd gebruikgemaakt van het Gyro-Press-systeem: stalen buispalen werden trillingsvrij aangebracht door de bestaande constructie. Prefab betonelementen vormden de nieuwe kadewand, en de bomen bleven onaangetast.

De compacte werkwijze minimaliseerde de impact op de omgeving. Dit project bewees dat innovatieve kadevernieuwing mogelijk is op plekken met minimale ruimte, en legde daarmee een fundament onder latere, grotere toepassingen.

Resultaat

De succesvolle afronding van deze pilot gaf het vertrouwen om de methode op te schalen. De lessen uit Den Haag vormden de basis voor de latere samenwerking met de gemeente Amsterdam en het ontstaan van G-kracht.

De pilot bewees: trillingsvrij, stil en duurzaam werken kan ook in een drukke stad – mét respect voor bomen en de omgeving.

Lees meer over kadevernieuwing