Onze
oplossing

Wij willen bijdragen aan het behoud van historisch erfgoed met minimale impact op de omgeving. We vernieuwen snel, trillingsvrij en met oog voor de stad. Onze bewezen aanpak in Amsterdam is ook toepasbaar in andere steden.

Kadevernieuwing werkzaamheden

Minimale ingreep, maximale versterking

Onze innovatie zit in het behouden van de bestaande kadeconstructie. We vullen eerst de holle ruimte onder de kademuur op en boren vervolgens stalen buispalen (Ø 500 mm) tot circa 14 meter diep.

Tussen deze grote buizen (h.o.h. 750 mm) plaatsen we kleinere buispalen (Ø 273 mm), die doorlopen tot 0,5 meter onder de grachtbodem. Sommige zijn voorzien van filters om de waterstanden te reguleren en zo de houten paalfunderingen te beschermen.

Authentiek uiterlijk, moderne kern

Daarna verwijderen we het voorste metselwerk van de kademuur en plaatsen betonelementen met ingestorte metselstenen op de buispalenwand. De voegen werken we ter plekke af, en de oorspronkelijke hardstenen dekzerken komen terug. Zo krijgt de kade snel zijn authentieke uitstraling terug en is hij weer 100 jaar bestand tegen gebruik.

Bij hoge kades gebruiken we steile ankers achter de wand, die binnen de rooilijn blijven. De nieuwe constructie is doorgaans smaller en past volledig binnen de bestaande kademuur.

Vernieuwde kade

10
voordelen van onze innovatieve
kadevernieuwing
methode

Snelheid

Onze innovatieve methode maakt een veel snellere kadevernieuwing mogelijk dan traditionele werkwijzen. Zo vernieuwden we 204 meter aan het Singel in slechts 8 maanden. Dat is ongeveer twee keer zo snel als gebruikelijk. Minder bouwtijd betekent minder hinder voor bewoners, lagere kosten voor de stad en een kortere belasting van de omgeving.

Weg blijft open

Omdat ons materieel over de buispalen rijdt en we geen bouwkuip hoeven te maken, blijft de weg langs de kade gewoon open voor verkeer. We gebruiken alleen de parkeerstrook als werkruimte. Zo blijven aangrenzende panden bereikbaar voor bevoorrading en hulpdiensten, en worden omliggende straten niet extra belast door omleidingen of afsluitingen.

Water blijft beschikbaar

Ook op het water is weinig werkruimte nodig. Onze methode laat vaarroutes vrij, zelfs op krappe locaties. Op de Brouwersgracht werken we straks met slechts 6 meter ruimte, terwijl rondvaartboten kunnen blijven varen. Dat beperkt de impact op het dagelijks gebruik van de grachten en voorkomt langdurige verstoringen van het waterverkeer.

Trillingsvrij

We werken volledig trillingsvrij, wat schade aan nabijgelegen gebouwen voorkomt. Zeker in historische binnensteden met veel monumentale panden, zoals in UNESCO-werelderfgoedgebieden, is dit een cruciale voorwaarde. Zo zorgen we voor veilige uitvoering in kwetsbare omgevingen, zonder risico voor funderingen, bruggen, muren en andere gevoelige structuren direct naast de werklocatie.

Geluidsarm

Onze machines werken zeer geluidsarm. Bewoners en ondernemers langs eerdere projecten gaven aan verrast te zijn door de rust tijdens het werk. Minder geluidsoverlast betekent een prettiger leefomgeving, minder klachten en meer draagvlak voor de uitvoering. In drukke binnenstedelijke gebieden is dat een belangrijk voordeel ten opzichte van andere methodes.

Boombehoud vaak mogelijk

Als bomen op minimaal 1,30 meter van de kade staan, kunnen we ze behouden. We boren dan gesegmenteerd onder de kruin door zonder wortels te beschadigen. Bij eerdere projecten, zoals het Singel, bleven zo alle bomen gespaard. Ook bij toekomstige projecten houden we op deze manier maximaal rekening met boombehoud.

Minimaal ondergronds ruimtebeslag

De nieuwe kadeconstructie blijft binnen de bestaande kademuur, waardoor de ruimte erachter beschikbaar blijft. Kabels, leidingen, wortels, containers en andere voorzieningen hoeven niet te worden verplaatst. Dat maakt onze methode bijzonder geschikt voor binnenstedelijke gebieden waar de ondergrond al vol ligt met bestaande infrastructuur en objecten.

Lage milieubelasting

Ook op het water is weinig werkruimte nodig. Onze methode laat vaarroutes vrij, zelfs op krappe locaties. Op de Brouwersgracht werken we straks met slechts 6 meter ruimte, terwijl rondvaartboten kunnen blijven varen. Dat beperkt de impact op het dagelijks gebruik van de grachten en voorkomt langdurige verstoringen van het waterverkeer.

Emissieloos werken

We werken volledig trillingsvrij, wat schade aan nabijgelegen gebouwen voorkomt. Zeker in historische binnensteden met veel monumentale panden, zoals in UNESCO-werelderfgoedgebieden, is dit een cruciale voorwaarde. Zo zorgen we voor veilige uitvoering in kwetsbare omgevingen, zonder risico voor funderingen, bruggen, muren en andere gevoelige structuren direct naast de werklocatie.

Kostenefficiënt

Onze methode is aanzienlijk goedkoper dan veel traditionele oplossingen, ondanks dat kadevernieuwing altijd kostbaar blijft. Zeker als je ook maatschappelijke effecten meeneemt – zoals verkeershinder, geluid en omgevingsimpact – is onze aanpak voordeliger. Dat maakt het een aantrekkelijk alternatief voor drukke binnenstedelijke gebieden waar efficiëntie en draagvlak belangrijk zijn.